Avaleht
 
 
 

 


Terminoloogia


Laulu vormi üleskirjutamine.
Lauludel on kindel vorm konkreetsete taktide arvuga: eelmäng (intro), salm, refrään, vaheosa (bridge), vahemäng, järelmäng (outro) jm. Vajadusel muudame stuudios taktimõõtu.

Harmoonia ja nootide mahakirjutamine originaalist.
Selleks, et valitud pala salvestada, vaatame esmalt üle noodid (lauluvorm, harmoonia ja spetsiifilsed helikäigud).

Laulu transportimine õigesse helistikku.
Sageli ei sobi külastajale originaalhelistik. Valime seega parima helistiku, mõtleme heliseade ümber ja viime üle (transpordime) sobivasse helistikku. See töö sõltub laulu keerukusest.

Musta ja puhta klaveri salvestamine.
Kuna stuudios on kõige tähtsam korraliku laulu salvestamine, ei ole alguses mõtet aega raisata viimistletud klaveripartii sissemängimisele. Seda esialgset klaveripartiid, mille peale kohe laulda saab, nimetatakse "mustaks klaveriks". Hilisem viimistletud partii on nn "puhas klaver".

Laulurea kokkumäng.
Pakume lauljatele võimalust valida välja (nt kümnest sisselauldud variandist) parimad kohad ja need ühele arvutireale kokku mängida, mida saab hiljem mugavalt töödelda. Juhtub ka, et esimene variant ongi igatpidi nii täiuslik, et ei vaja korrigeerimist.

Masterdamine.
Pärast laulumaterjali kokkumängimist (miksimist), teeme järeltöötluse (masterdamise). See tähendab väiksemate vigade (nt köhatus, naer, matsutus, krõbinad, surinad) eemaldamist, stereopildi korrigeerimist, kaja ja üldhelitugevuse korrigeerimist jm.